Κανονικά άρχισε να λειτουργεί και πάλι το Βλαχογιάννειο Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, η λειτουργία του οποίου είχε ανασταλεί τον Ιούλιο του 2018, μετά την κατακραυγή που δημιουργήθηκε όταν μαθεύτηκε πως στο μουσείο στο οποίο διοργανώνονταν και εκπαιδευτικές εκδρομές μαθητών, υπήρχαν εκθέματα που εξυμνούσαν τους βασανιστές της Χούντας και εξύβριζε τους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης.

Το συγκεκριμένο “Μουσείο”, ανήκει στη Μητρόπολη Βέροιας, με το Μητροπολίτη να παρίσταται στην τελετή επανέναρξης των δραστηριοτήτων του, ενώ το παρόν στη συνέντευξη τύπου έδωσε και ο Κανέλλος Ντόντος που δημιούργησε τη συλλογή που ξεσήκωσε τις αντιδράσεις. Μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελία του ΚΚΕ, δεν έγινε καμία αλλαγή στο περιεχόμενο των εκθεμάτων

Τι είναι το Βλαχογιάννειο Μουσείο

Το Βλαχογιάννειο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα στη Βέροια, ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας και εγκαινίασε ο ίδιος ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στις 16 Οκτωβρίου του 2012, ημέρα απελευθέρωσης της πόλης από τον οθωμανικό ζυγό.

Στο μουσείο οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν διάφορα εκθέματα, τα οποία υμνούν βασανιστές της Μακρονήσου και συνεργάτες της χούντας, ενώ βρίζουν αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης. Ανάμεσά τους μπορεί κάποιος να δει τη συλλογή του Κανέλλου Ντόντου που εξυμνεί με μισαλλόδοξα κείμενα ως “ήρωες”, γνωστούς βασανιστές της Μακρονήσου και της χούντας, όπως ας πούμε τον Γεώργιο Ντουζέπη, δεξί χέρι το αρχιπραξικοπηματία Ιωαννίδη και τον συνταγματάρχη Ξενοφών Τζαβάρα, διευθυντή της Αστυνομίας Προαστίων Πρωτεύουσης την περίοδο της χούντας.

Η έκθεση πέρα από την προβολή ως εθνικών ηρώων των βασανιστών της χούντας και της Μακρονήσου έβριζε με χυδαία κείμενα τους αγωνιστές της Εθνικής Αντιστάσης σαν συνεργάτες της Γκεστάπο, ξενοκίνητους συμμορίτες, συμμορίτες από την ηγεσία του καπετάν Γιώτη, ανθέλληνες, προδότες και άλλα.

Η επιστολή του ΣΦΕΑ

Τον περασμένο Ιούλιο, ο Σύλλογος Φυλακισμένων και Εξορισμένων Αντιστασιακών με ερώτησή του προς τα υπουργεία Πολιτισμού και Παιδείας, είχε φέρει το θέμα στη δημοσιότητα. Αναλυτικά η επιστολή ανέφερε:

Στη Βέροια, στις 16-10 – 2012, μέρα απελευθέρωσης της πόλης από τον Οθωμανικό ζυγό, ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος εγκαινίασε το «ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΕΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ», που ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας.
Στο μουσείο, μεταξύ άλλων εκθεμάτων, περιέχεται και η συλλογή του κ. Κανέλλου Ντόντου, που εξυμνεί με μισαλλόδοξα κείμενα ως «ήρωες» γνωστούς βασανιστές της Μακρονήσου και της χούντας. Ανάμεσά τους ο Γεώργιος Ντουζέπης – δεξί χέρι του αρχιπραξικοπηματία ταξίαρχου Δημ. Ιωαννίδη στο ΑΕΤΟ και το ΕΣΑΓυναικών Μακρονήσου – και ο συνταγματάρχης Ξενοφών Τζαβάρας, Διευθυντής της Αστυνομίας Προαστίων Πρωτευούσης την περίοδο της χούντας,
Σύμφωνα με καταγγελία του αείμνηστου Γεωργίου-Αλέξανδρου Μαγκάκη στο Έκτακτο Στρατοδικείο Αθηνών, ο «συνταγματάρχης Ξενοφών Τζαβάρας κατά την διεξαγωγήν της ανακρίσεως και κατά την πρώτην εξέτασίν μου, λαβούσαν χώραν την 27 Ιουλίου 1969, παρουσία 5-6 ετέρων αξιωματικών της Χωροφυλακής, μη ικανοποιούμενος προφανώς εκ των απαντήσεών μου, ηγέρθη εκ της θέσεώς του, με επλησίασε και σύρων με βιαίως από το υποκάμισον με εσήκωσε όρθιον, με έσπρωξε προς την κατεύθυνσιν του τοίχου, μου αφήρεσε τα γυαλιά μου και ήρχισε να με υβρίζη χυδαιότατα… διά μιας αποτόμου κινήσεως εκάρφωσε κυριολεκτικώς το τακούνι του επί των δακτύλων του αριστερού μου ποδός. Το κτύπημά του δεν με εύρεν επί των ονύχων, αλλ’ επί των δακτύλων. Ήρχισε δ’ εν συνεχεία να περιστρέφη μετά δυνάμεως το τακούνι του επί των δακτύλων μου, τα οποία σημειωτέον ήσαν σχεδόν γυμνά. Καθ’ ον χρόνον ακόμη προέβαινεν ούτος εις αυτήν του την ενέργειαν, ήρχισε να με κτυπά διά των χειρών του εις το πρόσωπον και εις το άνω μέρος του σώματός μου, ενώ συγχρόνως με ύβριζε σκαιότατα. Αφού με εκτύπησεν επ’ αρκετόν και μετά μεγάλης σφοδρότητος και δυνάμεως, διότι ούτος είναι ιδιαιτέρως εύσωμος και δυνατός άνθρωπος, διά του γόνατος του ενός ποδός του επεχείρησε να μου καταφέρη σφοδρόν κτύπημα εις τα γεννητικά όργανα! Εγώ ενστικτωδώς έκαμα μίαν μικράν κίνησιν προς τα οπίσω και εδέχθην το κτύπημα εις το τριχωτόν τμήμα. Ησθάνθην εντόνους πόνους, οι οποίοι εξηπλούντο και προς την κοιλιακήν χώραν. Εν συνεχεία ούτος με ήρπασε διά των δύο χειρών του από τον λαιμόν και ήρχισε να με σφίγγη…».

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί.

– Για ποιους λόγους επιτρέπεται η λειτουργία ενός μουσείου που, περιφρονώντας το νόμο 1863/18.09.1989, ΑΡΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ 1944-1949, προβάλλει στα εκθέματά του ως «εθνικούς ήρωες» βασανιστές, εξυβρίζοντας ταυτόχρονα με γκεμπελικής κοπής χυδαία κείμενα τους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης ως «συνεργάτες της Γκεστάπο, ξενοκίνητους συμμορίτες, συμμορίτες υπό την ηγεσία του Καπετάν Γιώτη (Χαρίλαου Φλωράκη), ανθέλληνες και προδότες», κ.ά.
– Πως επιτρέπουν οι αρμόδιες εκπαιδευτικές αρχές τις ομαδικές επισκέψεις-ξεναγήσεις σχολείων σε ένα μουσείο με κείμενα και φωτογραφίες που είναι αναρτημένα σε ιστοσελίδες αντισημιτικών – νεοναζιστικών οργανώσεων;
– Πως επιτρέπουν οι αρμόδιες εκπαιδευτικές αρχές τις ομαδικές επισκέψεις-ξεναγήσεις σχολείων σε ένα μουσείο που εκθειάζεται ο εγκλεισμός παιδιών στις «παιδουπόλεις της Φρειδερίκης»;
– Πως επιτρέπουν οι αρμόδιες εκπαιδευτικές αρχές τις ομαδικές επισκέψεις-ξεναγήσεις σχολείων σε ένα μουσείο-μνημείο μισαλλοδοξίας, κακοποίησης της ιστορικής αλήθειας και αντιδημοκρατικής διαπαιδαγώγησης της νέας γενιάς;

Η αρχική αντίδραση της Μητρόπολης

Η Μητρόπολη Βέροιας, με μια λιτή ανακοίνωση μετά την κατακραυγή, ανέφερε πως προχωρά στην αναστολή της λειτουργίας του, εξαιτίας του ντόρου σχετικά με εκθέματα ιδιωτικής συλλογής που φιλοξενούνται στο Μουσείο:

Μετά το ζήτημα που δημιουργήθηκε, σχετικά με εκθέματα ιδιωτικής συλλογής που φιλοξενούνται στο «Βλαχογιάννειο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα», καθώς και με αφορμή πρόσφατο κείμενο με υβριστικό-εθνικιστικό περιεχόμενο που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, στην αρμοδιότητα της οποίας ανήκει το συγκεκριμένο Μουσείο, αποφασίζει την άμεση αναστολή της λειτουργίας του.

Ταυτόχρονα κάνει γνωστό ότι σταθερός στόχος της Ιεράς Μητροπόλεως είναι το Βλαχογιάννειο Μουσείο Βέροιας να λειτουργεί πάντοτε στο πλαίσιο της νομιμότητας, να εκπληρώνει τον επιστημονικό και παιδαγωγικό του ρόλο και να μην χρησιμοποιείται σε καμιά περίπτωση για πολιτική εκμετάλλευση.

Τη στήριξή της για το Βλαχογιάννειο, είχε εκφράσει τότε η Χρυσή Αυγή, στην ιστοσελίδα της οποίας αλλά και σε άλλο εθνικιστικό site, ανέβηκε ένα κείμενο στήριξης προς την ιδιωτική αυτή συλλογή, με τίτλο “Κομμούνια, κάτω τα χέρια από το Βλαχογιάννειο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα της Βέροιας!”, όπου διαβάζαμε:

Έτσι, κάποιος «Σύλλογος Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών της περιόδου 1967-1974», ο οποίος προφανώς αποτελείται από πολιτικούς απογόνους των εαμοβουλγάρων κομμουνιστοσυμμοριτών, που αιματοκύλισαν την Ελλάδα για να αποκόψουν την Μακεδονία και την Θράκη μας από τον εθνικό κορμό, καταφέρεται με «καταγγελία» του προς τους υπουργούς (κομισάριους) Πολιτισμού και Παιδείας, κατά του Βλαχογιάννειου Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα της Βέροιας, που ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, διότι εκεί «υπάρχουν εκθέματα που εκπέμπουν διχαστικά μηνύματα για την εποχή του Εμφυλίου Πολέμου και άλλα μέσω των οποίων εξυμνούνται βασανιστές της χούντας».

Όπως φαίνεται, και δεδομένου πως το Βλαχογιάννειο άνοιξε ξανά χωρίς καμία αλλαγή στο περιεχόμενο των εκθεμάτων του, το κύριο πρόβλημα της Μητρόπολης δεν ήταν η εξύβριση αγωνιστών της Αντίστασης, ούτε η ηρωοποίηση βασανιστών της Χούντας, αλλά μόνο ο ντόρος που δημιουργήθηκε εκείνο τον καιρό και που ίσως να ήταν κακό PR για την Εκκλησία.

Κλείσιμο
86

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται άμεσα χωρίς να σημαίνει πως υιοθετούμε τις απόψεις που εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Διατηρούμε το δικαίωμα της διαγραφής σχολίων χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις.